Pearl of Africa: Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu Pearl of Africa: Uganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu

Pearl of Africa: Uganda

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Heinze

28 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

En hier hebben ze helemaal gelijk in! Wat een mooi land! :) Wat een aardige mensen, wat veel lieve zwaai-kindjes en een ongelofelijk mooie groene natuur.

Samen met Danielle heb ik eerst een tour van 6 dagen met een overland truck (Acacia)door dit land gedaan. De start was in Kampala, de hoofdstad van Uganda. Hierna zijn we naar Queens Elisabeth NP gegaan. Hier hebben we een game drive (safari) gedaan en het eerste wild mogen bewonderen. Hoogtepunt hier was de chimpansees, welke leven in een kloof. En wat een kabaal kunnen deze dieren maken. Kamperen in dit park was erg spannend, aangezien je de leeuwen hoorde brullen en de nijlpaarden ’s nachts naast je tent komen grazen….
Vanuit dit park zijn we naar Lake Bunyonyi gereden. Helaas pech onderweg, maar dit werd snel verholpen door onze gids Kelvin, chauffeur Patrick en 50 toekijkers uit het dorp ;-). Vanuit hier hebben we de gorilla trek gedaan. Naja we… de rest van de groep deed de trek op een andere dag. Daan en ik wel op dezelfde dag, maar we zaten niet bij elkaar in de groep… dat was wel jammer.

Ik heb de Oruzogo familie bezocht. De klim naar deze familie was erg steil, eerst naar onder, terugweg weer omhoog. Ik ben nog twee meter naar beneden gevallen. Ach ja je moet er wat voor over hebben ;-) Maar na 55 minuten kwamen we dan bij de gorilla’s!!! Wat onwijs gaaf!!! :D Overal zatten ze lekker relaxt te eten, we waren helemaal omringt door deze dieren. De silverback (hoofd van de familie, met een zilveren rug) liet zich goed zien, verder allemaal kleintjes gezien en een baby. Zo onwijs leuk!!!
Na dit avontuur hebben Daan en ik afscheid genomen van de groep/truck en hebben Kiomi en Machiel ontmoet in Masaka. Erg leuk om hen te zien en te zien hoe ze wonen/hoe hun leven er in Uganda uitziet! Vanuit Masaka hebben we en taxi genomen naar Binyobirya, het dorpje waar ze wonen. De volgende dag zijn we op de mountainbike naar de school in Bukomansimbi gegaan. Hier hebben we een dag meegedraaid met Kiomi die een activiteitenlokaal heeft ingericht. Ze ontvangt hier verschillende klassen en leert de kinderen, maar ook de leraressen, meer activiteiten en beweging in het onderwijs aan te brengen. Erg interessant om de school en alle kinderen van dichtbij te zien. Maar ook het werk wat Kiomi en Machiel allemaal al hebben gedaan voor deze school!!
Tevens heb ik hier ons (van Heinze en mij) sponsorkind van dichtbij mee mogen maken. Sinds februari sponsoren wij Sserwada Mark (bijnaam Tjiisa), van 5 jaar. Erg leuk om hem op school te zien!! :D Terug in Binyobirya hebben we ook de familie van Tjissa opgezocht en deze een aantal foto’s van ons gegeven. Ze waren erg blij met het bezoek en de foto’s. Erg bijzonder om deze familie te ontmoeten!!

De volgende dag was ook speciaal. We zijn bij een begrafenis geweest. Niet het eerste wat je verwacht in je vakantie… We hadden op school al gehoord dat er een vader van twee scholieren was overleden. Als vertegenwoordiging van de school waren K&M verplicht hier heen te gaan en zijn Daan en ik meegegaan. Dit was erg indrukwekkend (geen foto’s van). De begrafenis was erg druk, alle bezoekers waren mooi gekleurd gekleed en erg werd veel eten gekookt. Nadat de overledene was begraven kunnen alle bezoekers dit eten op eten en dat doen ze erg graag.

Hierna zijn we naar Kampala gegaan en hebben we afscheid genomen van Daan. Samen met K&M heb ik nog een tour van 3 dagen gemaakt naar Murchison Falls NP. Hier hebben we de waterval gezocht, twee game drives gedaan en een boottour gemaakt. Veel dieren gezien in dit mooie park! Hoogtepunt was toch wel het luipaard welke we hebben gespot! K&M en ik hebben al veel gezien in Afrika, maar nog nooit een luipaard (erg zeldzaam)!! Helaas ging het erg snel en hebben we ook geen foto’s kunnen maken.

Na deze tour zat ook mijn vakantie erop. Uganda heeft een goede indruk op me achter gelaten. Wat een hardverwarmend en indrukwekkend land. Ook was het een unieke kans op K&M te bezoeken en hebben zij ons het land en haar bewoners goed laten zien. Bedankt K&M en ook Daan voor de geweldige vakantie!!!

Xx Marja

Voor foto's: http://www.hmopreis.nl/fotos/

Marja & Heinze

H&M gaan op wereldreis! Eerst 5,5 maand naar Zuid-Amerika, dan 5 weken Nieuw zeeland, 12 dagen Fiji, dan 5 weken Australie en hierna nog 4 maand naar Zuid-Oost Azie. Eerdere reizen Marja: - Met Maike samen op vakantie naar IJsland! (26 apr-2 mei 2007) - Met Paula samen op vakantie naar Maleisie en Singapore! (24 sept-14 okt 2006) - Naar Afrika, van kaapstad naar Cairo!(23 sept-23 dec 2005) - Op stage naar Suriname. (van 5 jan- 11 juli 2004)