Home Sweet Holland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu Home Sweet Holland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu

Home Sweet Holland

Door: Heinze & Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Heinze

28 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

En dan zijn we alweer 4 weken thuis.. time flyes, ook hier! We zijn thuisgekomen met een geweldig Surprise-Welcome-party, en ondanks onze enorme jetlag, was het superleuk om iedereen direct weer te zien. Nu druk met baan zoeken, en Marja had succes: ze kon bij haar oude werkgever, tijdelijk, terecht, dus die is gewoon alweer aan de bak.

Het lijkt of we alweer maanden thuis zijn… dat is soms wel erg jammer. Maar we hebben een ongelofelijk superjaar gehad. Waarvan we één ding zeker kunnen zeggen:

DIT waren de leukste 12 maanden van ons leven!!!

En welke vraag wordt het meest aan je gesteld na een jaar reizen: Wat was nou het mooiste land wat jullie bezocht hebben? Hierbij een overzicht van de mooiste, lelijkste, leukste etc.

Top 5 mooiste landen;

1.Peru: We hadden hoge verwachtingen van Peru… maar dat het ZO mooi was hadden we niet verwacht!! Peru heeft ons helemaal betoverd! :D Het land is onwijs divers. Van jungle, naar Andes, naar woestijn, het heeft het allemaal!
2.Galapagos (Ecuador): Zoveel mooie dieren, die je van zo dichtbij kunt bewonderen. De bootcruise was een echte topper!
3.Argentinie: Leuke steden, geweldige Andes, lekker eten en leuke mensen. Super Oud & Nieuw.
4.Indonesie: Elk eiland is weer anders. Prachtige natuur. Topper was de boottrip Lombok-Komodo-Flores inclusief Bintangbar.
5.Fiji: Alle plaatjes over Fiji kloppen: zulke mooie eilandjes, strand, water! Maar als topper: de mensen zijn er onwijs leuk en grappig!

Minst leuke land:
Uruguay: Tja er was gewoon niet zoveel te doen.

Leukste stad:
Buenos Aires en Mendoza, beide Argentinie.

Minste stad/dorp:
Kudat, Borneo (We weten nog steeds niet wat we er moesten ;-))

Mooiste historische plaatsen:

§ Sibuan & Mabul – Borneo
§ Ko Phi Phi, Ko Tao, Koh Phagnan & Ko Chang

Leukste activiteiten:
§ Skydive (Heinze)
§ Vliegen (in helicopter, Marja, en klein vliegtuigje beide)
§ Snorkelen/duiken
§ Wandelen in supermooie landschappen
§ Zwemmen in rockholes en stroomversnellingen
§ Lekker eten en drinken
§ Bintangs drinken in de Bintangbar
§ Shoppen

Voor de liefhebber: de beste shopplekken:
Buenos Aires – Argentinie
Alle marktjes in Ecuador, Peru en Bolivia (souverniers)
La Serena & Santiago – Chili
Nadi – Fiji
Kuta & Yogjakarta – Indonesie
Kota Kinabalu & Kuala Lumpur – Maleisie
Bangkok (oa grootste markt van Azie!) & Chiang Mai – Thailand

Mocht je het nog niet door hebben: Wij zijn helemaal reisverslaafd! Maar vonden wij reizen nou zo leuk?

Reizigers ontmoeten van allerlei nationaliteiten, allerlei leeftijden met leuke/indrukwekkende verhalen, waarmee je altijd een ding gemeen hebt: reizen.
Locals ontmoeten die je erg interessant vinden en graag met je willen praten.
Elke dag bedenken wat je nu weer eens voor leuks gaat doen/zien.
Op een hele mooie plaats wakker worden, met super uitzicht!
Hele mooie/luxe hotelkamers/jungle lodge/strandhutje met lekkere bedden.
Jezelf overtreffen met een zware inspanning en nooit verwacht dat je dat zou doen/zou kunnen.
De mooie dieren zien, aanraken, meezwemmen of fotograferen. Van sommige dieren wisten we niet eens het bestaan.
De mooie afwisselende natuur. Wat is er op de wereld toch veel te zien.
Overal shoppen en soms kost het gewoon bijna niks!
Het hele jaar met z’n tweeen op stap en alleen met elkaar rekening houden en met niemand anders.
Vaak uitslapen en lekker veel slapen.
Geen planning hebben en opeens besluiten naar een andere bestemming te gaan.
Bijna altijd vakantiegevoel en nooit hoeven te denken: morgen moet ik weer aan de slag…

Niet alles is leuk aan reizen. Dus waarom kun je beter thuis blijven:
Het idee hebben dat je weer in een studentenhuis woont
Met 10 man in een ranzige keuken van 1 bij 2 proberen te koken, afwassen, opruimen etc…
De buren van de kamer naast je die denken dat het leuk is om midden in de nacht herrie te shoppen, te gaan zingen, muziek te gaan luisteren of een vliegtuig moeten halen…
Niet in je eigen bed slapen, maar in een half doorgezakt bed. We zijn maar 10 keer door een bed heen gezakt (echt waar!)
In een douche stappen die geheel nat is en waar overal haren van 20 verschillende personen hangen of liggen. Of 20 muskieten, 3 kakkerlakken, een sprinkhaan en 5 gewone vliegen tegenkomen onder het douchen!
Wachten… op en tijdense alle lange busritten/vluchten die eindeloos duren..
Onwijs vroeg je bed uit (3 of 4 uur) om de bus/vliegtuig te halen of een tour te gaan doen.
In elke nieuwe stad/dorp de weg moeten zoeken.
Elke dag bij elkaar op de lip zitten.
In een hostel of bus vol Israeliers zitten (Patagonie).
Dagenlang in een camper zitten terwijl het regent…

En wat denken reiziger/locals eigen over ons land? We hebben onwijs leuke vragen gekregen, de leukste:
§ I want to visit Amsterdam and want to see the windowgirls. Are they real? Is it true that you have windowgirls? (Indonesie)
§ Do people in Holland still wear ‘wooden shoes’? (Maleisie en Australie)
§ Do you really life under sea level? And afther ‘the dykes’? (Duitsland en Noorwegen)
§ What are you going to do if ‘the dyks’ brake? (Noorwegen)

Dit was dan voorlopig echt het aller-aller laatste berichtje van ons! Bedankt voor alle leuke, lieve, interessante, grappige en enthousiaste berichtjes!!! En tot onze volgende reis

Adios!
H&M