USA - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu USA - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu

USA

Door: Heinze & Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Heinze

22 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Las Vegas

We zijn alweer thuis van onze vakantie(17 september tot 7 oktober), maar een reisverslag en foto’s kunnen we natuurlijk niet achter houden. Dus bij deze!

Onze trip is gestart in San Diego. Deze stad ligt aan de grote oceaan en heeft overal stranden. Een paar van deze heerlijke stranden hebben we bezocht. Tevens zijn we naar wellicht de grootste attractie van deze stad gegaan: Sea World! In dit park hebben we shows van dolfijnen en orka’s gezien, echt supermooi!!!! Ook mocht je voor 6 US een dolfijn 3 visjes voeren en dat kon Marja natuurlijk niet voorbij laten gaan. Hierbij mocht je ook de dolfijn aaien. ’s Middags heeft Marja een interactief programma gedaan met een Beluga. Dit is een witte walvis, welke op het Noordelijke halfrond, bij de Noordpool leeft. Eerst zag ze er wat tegen op… het water waarin dit dier leeft is natuurlijk superkoud (12 graden bleek later) en de dolfijn welke ze had geaaid was er ruw, niet zacht. Maar eenmaal bij de Beluga was alles helemaal geweldig! Beluga’s hebben, in tegenstelling tot dolfijnen, een hele zachte huid! Samen met een begeleider en nog twee gasten hebben we met deze beesten ‘gespeeld’, ze gevoert en geaaid. Als einde gaf hij je een kusje. Echt helemaal geweldig!!! Super ervaring!!! Erg speciale dieren!! :D

Vanuit San Diego zijn we naar de metropool Los Angeles (13 miljoen inwoners!) gereden in onze huurauto. De sterren van de Walk of Fame bekeken en ’s avonds heerlijk gegeten in de Mexicaans wijk Pueblos de LA. De volgende dag door Beverly Hills getourd. Geen sterren gespot, maar wel erg royale huizen… Nog even op Venice Beach gekeken en toen door gereden naar de beroemde route Highway 1. Dit is een erg mooie kustweg, waar we wel 1000 x zijn gestopt, om foto’s te maken van de oceaan en de stranden. Helaas was een gedeelte van de kust gehuld in een zomerse mist, wat vaak voorkomt.

Na 2 dagen kwamen we uit in Monterey, waar we een walvissentrip hadden geboekt. Maar helaas hier ook veel mist op de oceaan. Op een paar dolfijnen, zeeleeuwen en wat balloonfishs (erg grote vis) geen walvissen gezien L. Dus de tocht viel ons tegen.
’s Avonds de eerste nacht gekampeerd. Bij aankomst in San Diego hebben we de hele Wallmart leeggekocht voor kampeerspullen! En we hebben een goede nacht gehad, dus aankopen geslaagd!

San Francisco was de volgende stop. Een mooie stad, ook aan de kust. Direct doorgereden naar de beroemde The Golden Gate bridge. Maar helaas weer mist. In het begin kon je de brug nog zien, maar daarna was het één grote wolk… Doorgereden naar de Lombard Street. Dit is een erg steil straatje, waar je zigzaggende naar beneden rijdt, erg grappig! De volgende dag naar Alcatraz geweest. Tot 1963 was dit een strenge gevangenis waar Amerika’s beruchtste crimenel achter slot en grendel zaten. Al Capone is hier een bekende van. Indrukwekkend rondleiding gehad op dit eiland.

Toen werd het tijd om het binnenland in te gaan. Eerste stop was de Yosemite Valley. Een erg mooie gebied, met veel bergen (sommige met sneeuw) en een vallei. Beekjes, watervallen en meertjes. Erg mooie uitzichten. Lekker back to basic gekampeerd, in het bos op een camping. Heinze heeft allemaal hout uit het bos gehaald, hier ’s avonds een vuurtje van gemaakt en hier ons eten op gekookt. Lekker primitief! Van Yosemite naar de Mammoth Lakes gereden. Hier kwamen we terecht op een mooie camping, met uitzicht op een meer en bergen. En waren we wel toe om heerlijk te relaxen. Dus stoelletjes uitgeklapt bij het meer, en lekker boekje lezen. Naast ons wat vissers, heerlijk relaxt!!! Totdat er een boot langskwam met de mededeling: There’s a bear!!!!!! En toen zagen we onze vissende buren opeens naar hun auto rennen en wisten we dat het echt was. EEN BEER!!!!!!! Marja rende met alle spullen naar de auto en was van plan om te ‘vluchten’. Gelukkig was Heinze zo stoer om foto’s te maken. De (bruine) beer bleek op het eten van de buren af te komen. Op elke camping in een berengebied heb je Bearlockers. Hier hadden wij netjes ons eten in gedaan, maar de buren, die alleen aan het vissen waren, dus niet. De buurman heeft uiteindelijk met veel kabaal de beer weggejaagd en die ging nog een rondje over de camping doen en toen vertrok hij. Maar de ‘schrik’ zat er goed in, en omdat er maar 2 (inclusief die van ons) tentjes op de camping stonden, hebben we maar besloten om in een motel te overnachten.

Van de Mammoth Lakes naar de Death Valley gereden. Hier veranderde langzaam de omgeving van besneeuwde bergen naar dorre woestijn. In dit NP ligt de laagste plek van het westelijk halfrond, 86 m onder zeeniveau. En dan merk je, het was het 43 graden!!! Erg warm!!!! We hebben hier Rhyolite bezocht. Een ghost town, waar vroeger 9.000 mensen hebben gewoond. Nu was het niet meer dan een aantal vervallen huizen. Tevens de Valley bekeken. Erg mooie uitzichten en rotsen in verschillende kleuren.
Van de Death Valley, langs Las Vegas gereden, naar de Valley of Fire. Dit is een park met vooral rode rotsen. Eerst twijfelenden we of we hier wilden kamperen, want toch wel erg warm… maar toen we de kampeerplekken zagen waren we verkocht!! We hebben geslapen in een erg rotsige omgeving (zie foto’s). Helaas ook pech onderweg; een lekke band! De volgende dag de band laten maken en we konden weer verder, naar Zion NP.

Zion NP ligt in een vallei. Helaas konden we hier niet zelf met auto toeren, maar is alles geregeld met bussen. Een mooie omgeving, maar toch wel erg georganiseerd. Van Zion NP zijn we naar Bryce Canyon gegaan: en wat een enorme mooie canyon!!! Echt super gaaf, met alle ‘pilaren’ die in elk zonlicht weer een andere kleur hebben. We hebben hier een tocht van 1,5 uur gelopen, eerst zigzaggende naar beneden en toen weer naar boven. Echt super mooie rotsformaties gezien. Maar een erg koude nacht in de tent, het was ’s nacht maar 5 graden. Dus vroeg uit bed, en toen de zonsopgang bewondert bij de canyon.

Vanuit hier het Indianen reservaat (Navajo) ingereden en veranderen de dorpjes in armoedige huisjes en/of caravans. 50 % van de Indianen ontvangt een uitkering en er zijn er een heel aantal gokverslaaft. Het gaat dus niet echt goed met dit volk en het deed ons denken aan de Maori in NZ en de Aborginals in Australie, ook erg achtergestelde volken. De Indianen hebben hun eigen gebieden (reservaten) in Amerika en hier gelden hun regels en wetgeving. Tussenstop onderweg naar de Monument Valley was de Antelope Canyon. Dit is een kloof welke door snelstromend water is gecreërd. In de kloof zie je allehande kleuren en vormen, echt supermooi!!! Deze kloof is ook bekend om zijn mooie foto’s, waarbij het zonlicht binnenvalt. We hebben hier een rondleiding gekregen van een goedgebekte Indiaanse, welke helemaal fotogek was. Ze pakte bij elk mooi punt alle camera’s van de groep en liet zien hoe je een onwijs mooie foto kunt maken. Erg leuk!! Ze wist precies alles spots. Vanuit hier doorgereden naar de Monument Valley, die jullie vast bekend voorkomt (zie foto’s). Geen enkele andere landstreek in de VS is door de film- en reclame industrie zo vaak getoond.

De volgende dag stond de Grand Canyon op het programma en je kunt veel zeggen over deze canyon, maar hij is gewoon supergroot!!!! En hierdoor erg indrukwekkend. Het is ook niet voor niks natuurwonder 1 van de VS. Hierna zat ons kampeeravontuur erop en zijn we naar Las Vegas gereden. Vanuit de verte zagen we ons hotel al liggen; het is namelijke een toren van 356 meter! (Stratospere Tower, zie http://www.stratospherehotel.com/Tower) Daar aangekomen kwamen we natuurlijk eerst in een casino terecht en in een hoekje vonden we nog een receptie Vanuit onze hotelkamer hebben we uitzicht op The Strip, de straat met alle casino’s en hotels. En wat hebben we in Las Vegas gedaan: overdag lekker geshopt, helaas niet bij het mooie zwembad gelegden. Er was een Winter Storm, jawel, 15-20 graden!!! En dat in de woestijn, waar het anders 40 graden is. En ’s avonds alle hotels bekeken. De auto geparkeerd bij Caesar Palace (Hangover: ‘Did Caesar really life here?’) en alle luxe hotels bekeken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het gecreerd in Las Vegas. Mini New York, Parijs, Venetïe en ga zo maar door. En natuurlijk overal enorme casino’s. Ook zijn we twee keer op de toren in ons hotel geweest. Vooral in het donker, met allemaal lichtjes supermooi!!! Maar de toren is niet zomaar een toren; hij bezit de hoogste achtbaan ter wereld! Ook kun je in een Big Shot, in een spin en kun je van te toren afspringen. Dit was ons allemaal iets te heftig. We kregen al plaatsvervangende angsten bij het zien van de attracties en de mensen die er in zaten.

Na 3 weken zat onze reis er helaas weer op. We hebben ons goed vermaakt in Amerika. De steden viel wat tegen, als vonden we Las Vegas erg leuk. Maar de nationale parken zijn het allermooist! Lekker back to basic kamperen. Tot de volgende keer!!

Xx Heinze & Marja

fotos: hmopreis.nl