Winter in Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu Winter in Lapland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marja & Heinze - WaarBenJij.nu

Winter in Lapland

Door: Heinze & Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja & Heinze

05 Februari 2011 | Finland, Helsinki

Na bijna een half jaar werken was het voor ons tijd om er even tussenuit te gaan. Lapland stond nog op onze verlanglijst en toevallig kwam er een mooie aanbieding van Voigt Travel voorbij; dus was het snel besloten: we gaan een weekje naar Lapland!

Zondagochtend vroeg de 31e vlogen we van Schiphol naar Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland. En direct vanuit de lucht kregen we al een goede indruk van Lapland: bomen, bos en meren en dat wel tig keer. En nu allemaal in het wit; alles onder een dikke laag sneeuw. Overal sneeuw, sneeuw en nog een sneeuw. Vanaf het vliegveldje werden we in een bus gedropt, gezellig met allemaal Nederlanders! Voor ons even wennen, maar wel makelijk hoor, gewoon tegen iedereen Nederlands praten. Eerste stop was het dorp van de kerstman op de poolcirkel. Een voor toeristen gemaakte plek met souverniershops en restaurants. Geen kerstman gezien, maar Marja had wel haar eerste (en zeer nuttige!!) aankoop binnen: snowboots!!!

Hierna een uurtje in de bus, op naar Luosto. Onderweg onwijs mooie witte uitzichten en de eerste rendieren werden al gespot. Luosto is superklein, bestaat uit 4 restaurants, 3 hotels, een winkel, een tourorganisatie en een skilift. We hebben een onwijs schattig houten huisje, met 6 bedden(?), een open haard en een sauna. Hier even gerelaxt en toen naar de tourorganisatie om ons warmte pak, schoenen en handschoenen op te halen. Avonds nog uit eten geweest, maar onze ogen vielen snel dicht, dus vroeg gaan slapen. De temperatuur valt ons toe nu toe mee: overdag -5 tot -10 en ’s avonds misschien tot -20, maar dan ben je toch het meest binnen.

Maandag werden we wakker en het sneeuwde!! Het is echt winter wonderland hier. Rustig naar het hotel gewandeld en heerlijk ontbeten. Daarna de plaatselijke supermarkt geplunderd. ’s Middags was het tijd voor onze eerste activiteit: een sneeuwscooter tocht! Eerst allemaal het warmte pak aan en een helm op en toen kon de rit beginnen. Vooral Heinze vondt het helemaal geweldig om op dit ding te skeuren, door de witte bossen en witte vlakten. Je ziet overal een dikpak sneeuw liggen en dat er nooit mensen komen. Finland is echt superrustig, je ziet weinig mensen. De sneeuw neemt mooie vormen aan. Onderweg kwamen we de eerste huskyhonden met slee tegen. Na een uurtje skeuren kwamen we terug in Luosto.De volgende dag een poging gedaan om te lang laufen, maar dit is niet echt voor ons (Marja) weggelegd…. Dus de spullen snel weer teruggebracht en toen een wandeling gemaakt die een berg op ging. Onderweg werd alles wederom nog witter en kreeg je steeds mooier uitzicht. Helaas niet helemaal helder, maar de witte omgeving maakt veel goed. Boven op de berg lekker in de sneeuw gespeeld, want blijft het toch leuk om in een dik pak sneeuw te springen ;-). Terugweg een wandeling meer over de berg gemaakt, zodat we bij de skilift uitkwamen. Heinze heeft hier nog gesnowboard, terwijl Marja lekker in de sauna ging. Elke avond maken we weer kans om het noorderlicht te zien. Maandagavond zagen we al twee groene vlekken in de lucht, en nu hadden we helemaal geluk. Om een uurtje of 6 zag je een hele groene streep in de horizon: het Noorderlicht!!! Supermooi om te zien, maar opeens is het ook weer weg.

Woensdag werden we bij de tourorganisatie verwacht. Eerst een uur weer op de sneeuwscooter, welke ons bij de huskyfarm bracht. Daar hoorden we de honden al blaffen, die beesten kunnen echt niet wachten totdat ze wegmogen, ze maken elkaar helemaal gek. Met zo’n 8 sleeën gingen we op pad, elk 6 honden voor de slee, 2 personen per slee. Echt helemaal geweldig, die honden kunnen rennen, je skeurt helemaal door de witte bossen! De rit was erg gaaf, en voor we het wisten waren we alweer bij de huskyfarm. Hier kregen we nog een rondleiding door het verblijf van deze honden. Tevens waren er puppy’s en heeft Marja nog even met een puppy geknuffeld. Terug weer op de sneeuwscooter naar Luosto.

Donderdag hebben we een showshoe hike gemaakt naar het National Park, op van dit tennisrackets :D. Eerst even wennen, maar later ging het goed. Maar we bleken dezelfde wandeling te doen welke wij dinsdag zelf al hadden gemaakt…:-S Dus weer de berg op, maar ditmaal was het helderder, dus beter uitzicht. Ook zag je onze vormen in de sneeuw, van onze sneeuwjumppartijen ;-). Toen weer met z’n allen terug gelopen, nog even gestopt bij een hutje waar een kampvuur werd gemaakt en waar we Finse bessensap kregen. Hier even bijgekletst met de andere Nederlandse toeristen, en toen weer richting Luosto. Op het laatst mocht je kiezen: of het pad blijven volgen, of dwars door de sneeuw: dat hoefden ze ons geen twee keer te zeggen: we zijn allemaal door de sneeuw gelopen, gerent en gevallen, erg leuk!!! Elke avond gaan we even in onze prive-sauna, heerlijk!! Daarna heb je het direct weer lekker warm.

Vrijdag al wat kouder weer -13… brr!!! Maar eindelijk eens de zon erbij, mooi helder weer. In de middag zijn we naar de Amethyst mijn gegaan. We werden er gebracht een slee die werd getrokken door een sneeuwscooter. Leuk, alleen je bent zelf niet in beweging, dus koud!! We hadden verwacht dat we onderaan een berg zouden stoppen, maar we gingen steeds hoger en hoger en wat bleek: we stopten midden op een berg met een supermooi uitzicht!!! En lekker koud, het waaide hier en de gids schatte de gevoelstemperatuur op -25…. Echte Laplandse temperaturen dus. Gelukkig konden we snel naar binnen, aan de Lapse warme bessensap, waar we een verhaal kregen over de mijn. Daarna begon het leukste gedeelte: we gingen in de mijn en mochten zelf op zoek naar amethyst. Als het kleiner was dan je hand, dan mocht je het meenemen ;-). Dus wij allemaal hakken en uiteindelijk vonden wij een aantal kleine stukjes paarse amethyst.
We hadden de hele dag helder weer, dus ’s avonds wederom hopen op het Noorderlicht. Heinze is/blijkt een vetgoede Noorderlicht spotter: (je kunt via internet metingen in de gaten houden) we gingen op tijd naar buiten. Marja dacht eerst dat het alleen maar een wolk was…. Maar toen begon de Noorderlichtvoorstelling: Over de hele hemel zag je soortemet gordijnen, voornamelijk in de kleur groen, maar ook blauw en rood. En deze bleven maar bewegen, echt zo apart en onwijs mooi!! Het duurde ongeveer 5 minuten en daarna zag je alleen nog maar een aantal lichtgroene strepen. Later hoorden en zagen we op internet dat het deze nacht nog twee keer zo is geweest, helaas hebben we dit gemist.

Zaterdag nog even wat kouder -16. Blijkbaar zaten we begin deze week in een ‘warme periode’, nou dat beviel ons wel En blij dat we zondag naar huis gaan, maandag wordt het hier -32…..
Maar vandaag stond er niks op het programma, dus we dachten: leuk we pakken de bus naar Pyha, een skidorpje hier verder op. De skibus kwam een half uur later, dus bijna bevroren stapten we eindelijk in de bus. Onderweg waren we lekker van het uitzicht aan het genieten en opeens zagen we alleen nog maar wit, sneeuw en BOEM, daar lagen we met de hele bus en al in de berm, midden in een sneeuwheuvel!!!! De buschauffeur moest uitwijken naar recht omdat er iemand in de tegengestelde richting midden op de wegreed….. en is toen in de berm terecht gekomen. Gelukkig had niemand iets, en ook de bus was niet beschadigd, maar de deuren wilden niet echt open. Maar na wat hulp van een aantal locals konden we uiteindelijk uit de bus en na een tijdje zijn we met een taxi naar Pyha gebracht. Hiernog wat rondgelopen en wat geshopt en toen ging de bus alweer terug. Onderweg zagen we dat onze ‘ongeluk’ bus nog steeds vast zat in de sneeuw.

Vanavond de laatste avond hier. We hebben ons hier echt supervermaakt en zijn erg blij me ons warme huisje! Maar na een week alleen maar sneeuw en kou, is het wel weer leuk geweest en vinden we het niet erg om morgen weer naar huis te gaan. Maar we kunnen het iedereen zeker aanraden en wie weet komen we in de toekomst hier nog eens/in de buurt

Tot de volgende keer!!!

Xx H&M